Spilleregler 0 – 3 Klasse
Spillernes Antal
- 3 spillere på banen
- Begge køn skal være repræsenteret på banen under hele kampen.
- Fri ind- og udskiftning, ingen øvre grænse.
- Ekstra spiller må sættes på banen ved -3 mål.
Keeper
- Keeperen må gerne parere bolden men ikke samle den op.
Udstyr
- Holdet må meget gerne spille i ens trøjer, men det er ikke en nødvendighed da der benyttes overtrækstrøjer.
- Fokus på sikkerhed og god oplevelse.
- Der spilles med filtbold
- Der benyttes indesko og målmandshandsker
- Førstnævnte hold på kampprogram har evt. overtrækstrøjer på.
Banen
- Der spilles tværgående på en håndboldbane.
Dommer
- Det førstnævnte hold på kampprogrammet er ansvarlig for forældre-dommer
- Dommer er ansvarlig for at indberette resultatet ved dommerbordet
Spilletid
Igangsættelse
- Det førstnævnte hold på kampprogrammet starter med bolden, og står på banehalvdelen under uret.
- Retningsfrit begyndelsesspark.
- Afstandsregel: 3 meter.
- Ingen direkte mål tilladt.
- Møder holdet ikke op, bliver det taberdømt
Bolden i og ude af spil
- Bolden er ude, når den ryger over banden, eller mål
Frispark
Straffespark
- Ikke anvendt, der gives frispark uden for feltet.
Indkast
- Kan tages som spark, kast eller dribling.
- Afstandsregel: 3 meter.
- Ingen direkte mål tilladt.
Målspark
- Spark eller dribling fra eget mål.
- Modstandere trækkes tilbage til midterlinjen.
Hjørnespark
- Kan tages som spark, kast eller dribling.
Spillets Ånd
- Fokus på fair play og sund fornuft.
- Forældredommer kan handle ved upassende adfærd.
Usportslig opførsel
- Ingen advarsel/udvisning, men pause kan gives.
Regler for Pointlighed i Puljespil:
Ved pointlighed i puljespil afgøres placering efter følgende prioriterede rækkefølge:
- Indbyrdes kampe
Hvis målscoren er ens, afgøres placeringen på baggrund af resultatet i de indbyrdes kampe.
- Målscore
Hold med den bedste målscore prioriteres først.
- Lodtrækning
Hvis den indbyrdes kamp ender uafgjort, afgøres placeringen ved lodtrækning.
Regler for Knockout-kampe:
- Vinderen afgøres i ordinær spilletid
Kampen afgøres som udgangspunkt i den ordinære spilletid.
- Forlænget spilletid
Hvis kampen ender uafgjort i ordinær spilletid, spilles der forlænget spilletid (2 minutter).
- Straffesparkskonkurrence
Hvis kampen stadig er uafgjort efter forlænget spilletid, afgøres vinderen ved en straffesparkskonkurrence – her skydes 3 straffespark fra midterlinjen på et frit mål.
- Spillere
Hver spiller kan kun tage ét skud, og der skiftes spiller ved hvert forsøg.
- Afgørelse
Hvis der stadig er lighed efter de første 3 skud pr. hold, fortsættes konkurrencen i et "sudden death"-format, hvor det første hold, der scorer, mens modstanderen misser, vinder.
Spilleregler 4 – 9 Klasse
Banen
- Stor bane med bander og håndboldmål
Bolden
Spillernes Antal
- 4 spillere, inkl. 1 keeper.
- Keeper må kun parere bolden i målfeltet, ikke samle den op. Overtrædelse giver frispark på 3-meter linjen.
- Begge køn skal være repræsenteret på banen under hele kampen.
- Fri indskiftning, ingen maxgrænse.
- Ekstra spiller ved -3 mål: En ekstra spiller pr. 3 mål bagud
Spillernes Udstyr
- Holdet må meget gerne spille i ens trøjer, men det er ikke en nødvendighed da der benyttes overtrækstrøjer.
- Førstnævnte starter under uret, har evt. overtrækstrøjer på og starter med bolden
- Fokus på sikkerhed og god oplevelse.
- Der benyttes indesko
Dommeren
- Dommer er ansvarlig for at indberette resultatet ved dommerbordet
Spilletid
Spillets Igangsættelse
- Førstnævnte hold starter under uret
- Det førstnævnte hold på kampprogrammet starter med bolden
- Retningsfrit begyndelsesspark.
- Afstandsregel: 3 meter.
- Ingen direkte mål tilladt.
- Møder holdet ikke op ved kampstart, bliver det taberdømt
Bolden i og Ude af Spil
- Bolden er ude, når den ryger ud over banden eller mål
- Hvis man skyder direkte ud over side-banden, forlader man banen indtil næste mål er scoret.
- Skydes bolden direkte ud over mål/baglinie- bander skal banen IKKE forlades.
Frispark
- Følger fodboldloven.
- Afstandsregel: 3 meter.
Straffespark
- Tages fra 7 meter.
- Afstandsregel: 3 meter.
Indkast
- Tages som indkast.
- Afstandsregel: 3 meter.
- Ingen direkte mål tilladt.
Målspark
- Spark eller dribling fra eget mål.
- Modstandere skal trække tilbage til 3-meter linjen.
Hjørnespark
- Kast fra hjørnet.
- Afstandsregel: 3 meter.
Spillets Ånd og Sund Fornuft
- Kamplederen kan tildele frispark eller straffespark ved gentagne overtrædelser af spillets ånd.
- Eksempler: Tidsudtrækning, bevidste frispark, eller undgåelse af spil.
Usportslig Opførsel
- Dommer kan give spillere en pause indtil næste scoring.
- Hvis man skyder direkte ud over banden, forlader man banen indtil næste mål er scoret.
Regler for Pointlighed i Puljespil:
Ved pointlighed i puljespil afgøres placering efter følgende prioriterede rækkefølge:
- Indbyrdes kampe
Hvis målscoren er ens, afgøres placeringen på baggrund af resultatet i de indbyrdes kampe.
- Målscore
Hold med den bedste målscore prioriteres først.
- Lodtrækning
Hvis den indbyrdes kamp ender uafgjort, afgøres placeringen ved lodtrækning.
Regler for Knockout-kampe:
- Vinderen afgøres i ordinær spilletid
Kampen afgøres som udgangspunkt i den ordinære spilletid.
- Forlænget spilletid
Hvis kampen ender uafgjort i ordinær spilletid, spilles der forlænget spilletid (3 minutter).
- Straffesparkskonkurrence
Hvis kampen stadig er uafgjort efter forlænget spilletid, afgøres vinderen ved en straffesparkskonkurrence.
- Antal skud
Hvert hold skyder 3 straffespark.
Straffesparkene skydes fra 7 meter fra mål (Straffesparkspletten)
- Spillere
Hver spiller kan kun tage ét skud, og der skiftes spiller ved hvert forsøg, keeperen skal stå på stregen.
Har alle spillere skudt, startes der forfra.
- Afgørelse
Hvis der stadig er lighed efter de første 3 skud pr. hold, fortsættes konkurrencen i et "sudden death"-format, hvor det første hold, der scorer, mens modstanderen misser, vinder.